دلایل کاهش رتبه سایت در گوگل
دلایل کاهش و افت رتبه سایت در گوگل
اگر هزینه و زمان زیادی را صرف بهبود سئو سایت خود نموده اید، به احتمال زیاد افت رتبه سایت برای شما یک کابوس محسوب میشود. داشتن رتبه سایت مناسب در جستجوی موتور گوگل، میتواند زمینه ساز موفقیت شما در جذب کاربران بیشتر باشد. امروزه کمتر کسی است که در یافتن خدمات و محصولات موردنظر خود به موتور جستجوی گوگل مراجعه نکرده باشد. اما باید بدانید که افت رتبه سایت در گوگل اتفاق بسیار رایجی است و در صورتی که برنامه صحیحی برای مقابله با آن داشته باشد، نگران کننده نیست. برای موفقیت در اجرای استراتژیهای بازاریابی دیجیتال، بهبود سئو اهمیت زیادی دارد. یکی از مهمترین اقداماتی که باید برای این موفقیت در نظر داشته باشید، شناسایی عواملی است که میتوانند باعث افت رتبه سایت شما شوند. در این مقاله به معرفی برخی از مهم ترین عوامل موثر در این رخداد پرداخته میشود. البته واضح است که در صورتی که اقداماتی که برای بهبود سئو انجام میدهید را متوقف کنید، دچار افت رتبه خواهید شد. برای مثال در صورتی که بارگذاری محتوای خوب را به صورت منظم انجام ندهید یا به طور کل برای سایت خود محتوا تهیه ننمایید. در این مقاله عواملی مطرح میشود که با وجود تلاشهای شما برای بهبود سئو، افت رتبه سایت رخ میدهد.
محتوای تکراری و افت رتبه سایت در گوگل
همانقدر که رعایت اصول تولید محتوای خوب از جمله انتخاب کلمات کلیدی صحیح و البته غیر تکراری در بهبود سئو اهمیت دارد، رعایت نکردن این اصول نیز میتواند در افت رتبه سایت نیز موثر باشد. محتوای تکراری میتواند افت در سئو شما را به دنبال داشته باشد. محتوای تکراری به این معناست که به هنگام جستجوی کاربر در موتور جستجوی گوگل، گوگل دو یا چند محتوا را عینا بیابد. در صورتی که از محتواها با تغییر استفاده نمایید، دچار این مشکل نخواهید شد. در صورتی که محتوای شما عینا کپی شده از سایتهای دیگر باشد، افت در رتبه بندی سایت شما به صورت قابل توجه و شدید خواهد بود و حتی ممکن است گوگل شما را به دلیل داشتن قصد فریب موتور، از فهرست جستجوها حذف کند.
فعالیت بیشتر رقبا دلیلی برای افت رتبه سایت شما
رتبه سایت شما، امتیازی است که موتور جستجوی گوگل بر اساس پارامترهایی در مقایسه با سایر سایتها به شما میدهد. ممکن است شما تمامیاصول را مثل گذشته رعایت میکنید و برای بهبود رتبه سایت خود میکوشید، اما دچار
افت رتبه سایت
میشود. در این شرایط یکی از اصلی ترین دلایل میتواند فعالیت بهتر و بیشتر رقبا باشد. رتبهای که گوگل به شما میدهد، یک رتبه نسبی است و متاثر از میزان و البته کیفیت فعالیت دیگر رقبا نیز میباشد. در این شرایط بهتر است تلاش خود را برای بهبود سئو خود بیشتر کنید.
ممکن است دچار جریمه دستی یا الگوریتمیگوگل شده باشید:
اگر رتبه بندی شما برای واژههای تجاری افت کرده است و بک لینک مشکوکی به آن صفحه اشاره دارد، ممکن است این افت رتبه بندی به خاطر جریمه یا همان پنالتی گوگل رخ داده باشد. پنالتیهای گوگل معمولا یا به صورت دستی هستند یا به صورت الگوریتمیاعمال میشوند. در هر دو مورد، باید بلافاصله علت بروز مشکل را پیدا کنید و برطرف نمایید. در کنسول جستجوی گوگل، پیامهای بخش manual action را بررسی کنید. این اولین جایی است که گوگل تلاش میکند جریمههای اعمال شده بر روی سایت را به اطلاع صاحبان آن برساند.
لینکهای با کیفت تهیه کنید:
بک لینک معتبر ، لینک سازی و خرید رپورتاژ آگهی برای سایت خود استفاده کنید. برای تهیهی لینک با ما در ارتباط باشید تا بعد از بررسی سایت شما پیشنهادات خود برای خرید لینک و رپورتاژ به شما اعلام کنیم.
کاهش کاربران و افت رتبه سایت
یکی از دلایل افت رتبه سایت در جستجوی گوگل، کاهش کاربران سایت و مشارکتآنهاست. الگوریتمهای جستجوی گوگل بسیار جامع و پیچیده است. یکی از این عوامل موثر در بهبود سئو، زمانی است که کاربران در سایت شما سپری میکنند. البته میزان بازدید کاربران، به عوامل متعددی از جمله کیفیت و تازگی محتوای سایت شما بستگی دارد. در واقع میتوان این چنین جامع تر بیان نمود، میزان ترافیک سایت شما نیز در رتبه بندی و سئو شما اهمیت دارد. ترافیک سایت میتواند از عوامل متعددی منتج شود که همگی میتواند به نحوی به محبوبیت سایت شما میان کاربران یا موفقیت استراتژیهای بازاریابی دیجیتال شما مرتبط باشد. در هر صورت در صورتی که سایت شما میان کاربران محبوبیت کافی را نداشته باشد، دچار افت در رتبه بندی و سئو خواهید شد.
متادیتا و اهمیت آن در رتبه بندی سایت
یکی از مهم ترین مسائل تاثیرگذار بر رتبه بندی که ممکن است کمتر به آن توجه شود، متا دیتا است. متا دیتا توضیحاتی است که شما از محتوا برای موتور جستجوی گوگل درج میکنید.متا دیتا میتواند عنوان صفحه یا متا دیسکریپشنها و تگهای هدر باشد. در صورتی که از متاهای تکراری، بی مفهوم و کلی استفاده نمایید، ممکن است دچار افت رتبه سایت بشوید. سعی کنید متاهای متنوعی برای صفحات داشته باشد که به بهترین شکل ممکن توضیحات را ارائه نماید. متاها را به روز کنید و شاهد تاثیرات آن در بهبود سئو خود باشید.
مشکلات فنی و افت رتبه سایت
گروه بزرگی از دلایل افت رتبه سایت میتواند مربوط به مسائل فنی سایت شما باشد. در این بخش به برخی از این مسائل به صورت کلی اشاره مینماییم. در صورتی که در نوشتن کدهای سایت شما ایراداتی وجود داشته باشد و کدهای سایت شما برای سئو بهینه نشده باشد، ممکن است دچار افت سئو شوید. در صورتی که از افراد حرفهای و با تجربه برای طراحی سایت کمک گرفته باشید، به احتمال کمتری دچار این نوع مشکلات میشوید.
برای داشتن جایگاه مناسب در سئو و حفظ رتبه بندی در گوگل باید نکات زیادی را در طراحی سایت و تجربه کاربری در نظر بگیرید. حتی مسیرهای داخلی سایت شما میتواند در رتبه بندی سایت شما موثر باشد. در صورتی که کاربر به سایت شما مراجعه نمایید و با کلیکهای متعددی به مطلب مورد نظر خود نرسد یا طراحی سایت به گونهای باشد که از حضور در سایت شما منصرف شود، باید منتظر افت جایگاه سایت در سئو باشید. برای مقابله با این مشکل بهتر است از اصول حرفهای طراحی استفاده نمایید.
فشار زیاد بر روی سرورها نیز میتواند ضربه زیادی به جایگاه سئو شما وارد نمایید. در صورتی که سایت شما برای این شرایط آماده نیست، ممکن است دیر یا زود با فشار بر روی سرور، دچار مشکل در رتبه بندی سایت شوید. از دیگر مشکلات فنی میتوان به سرعت پایین سایت اشاره نمود که میتواند باعث افت سئو شما شود چرا که بر عوامل دیگر همچون میزان بازدید از سایت شما تاثیر میگذارد.
افت رتبه سایت میتواند به دنبال ایجاد تغییرات در سایت و طراحی مجدد سایت باشد. برای مثال کار نکردن بک لینکها بر روی طراحی جدید میتواند در افت سئو شما موثر باشد.
سئو منفی و افت رتبه سایت در گوگل
سئو منفی به معنای مجموعه اقداماتی است که خارج از سایت شما برای کاهش و افت رتبه سایت انجام میشود. سئو منفی شامل اقدامات متعددی است. برای مثال ایجاد بک لینکهای نادرست میتواند نوعی سئو منفی محسوب شود و جایگاه سئو شما را تحت تاثیر قرار دهد. حملات هکرها به سایت نیز میتواند به صورت ناگهانی افت جایگاه سئو شما را در پی داشته باشد. برای مقابله با سئو منفی، بهتر است با یک متخصص و مشاور سئو مشورت نمایید و تمامیتدابیر لازم برای جلوگیری از سئو منفی را بیاندیشید.
منبع: افت در سئو